Aktuálně

  • aktuality
  • Samostatně myslící absolvent – je to sen?
image

Dobře koncipovaný pracovní pohovor především ve firmách s vysokou přidanou hodnotou se stává problémem pro současné absolventy středních technických škol a univerzit. Položit před ně bílý papír s pobídkou cosi na něm vytvořit, nebo špičkový výrobek firmy s výzvou k základnímu popisu jeho složení a funkce, případně s dotazem, jak by se dal vyrobit, je pro většinu absolventů neřešitelný oříšek. Nemyslí samostatně, nejsou schopni odpovídat na otevřené otázky, neví, jak nacházet potřebné informace k řešení zadaného problému, a často kladou nepřípustné otázky typu: „A kde bych to měl sehnat?“. Chybí jim navíc odpovědnost za vše, co vykonají, za výsledek jejich práce.

Částečně si za to můžeme sami - už v raném věku našich žáků se v českém školství  odstraňují další a další prahy, ušlapávají se cestičky a odstraňuje se každé stéblo, které by mohlo přivodit žákovi i sebemenší pocity stresu po cestě radostného vzdělávání. Samostatnost, tvořivost a odpovědnost se však „vygůglovat“ nedá. Musíme být k těmto vlastnostem důsledně vedeni a zde bych rád zmínil často diskutovaný přístup k toleranci chyb, kterých se žák dopustí. Chyby lze odpouštět, ale je nutné též žákům od útlého věku připomínat, že chyba je problém – zvláště když se později v praxi objeví před strojem či zařízením s hodnotou několika desítek miliónů.

Magickým zaklínadlem je samozřejmě kvalitní praktická výuka ve středních technických školách. Inspiraci bychom mohli hledat např. u svých německých sousedů s již propracovaným systémem duálního vzdělávání, nebo ve Finsku či Litvě, kde praxe v odborném vzdělávání tvoří 60 až 70 % z celkového času vyhrazeného pro vyučování odborných předmětů, z toho 8–15 týdnů v podniku či ve školních dílnách simulujících pracovní podmínky. Špičkové firmy po celém světě si zakládají své vlastní univerzity, nebo vlastní edukační programy.

V Libereckém  kraji - a jistě nejen v něm  - se pořádají ve firmách dny otevřených dveří, mnohé firmy se snaží po vzájemné dohodě ve spolupráci se středními odbornými školami realizovat kratší formy praktické výuky. Zde  však vidím další problém, neboť významná většina žáků chápe praxi tak, že prostě „musí“, a upřímně se přiznají, že potřebují především razítko a podpis k jejímu doložení. Její obsah je pro ně už nepříliš zajímavý. Jednorázové časově omezené projekty typu TechYes či TechUp zřejmě daný problém též nevyřeší.

Absentuje dlouhodobá koncepce technického vzdělávání v odborných školách a o ní je nutné vést odbornou diskuzi. Jako člen TOP 09 a dlouholetý ředitel základní školy přicházím s návrhy, jak tento problém řešit. Odpověď  lze nalézt na našich stránkách – měla by se objevit v průběhu srpna.


Mgr. Jiří Vondráček


Více o Mgr. Vondráčkovi najdete v jeho MEDAILONKU

DALŠÍ DŮLEŽITÉ ČLÁNKY MGR. VONDRÁČKA:

Co Marie Terezie počala, Robert Plaga zrušil

Společně pro Liberecký kraj

Sdílet na facebooku
SPOLEČNĚ PRO LIBERECKÝ KRAJ

Kandidáti

image

Ing. Klápště Jiří

TOP 09
image

Ing. Matek Štěpán

KDU-ČSL
image

Mgr. Šolc Jiří

nestraník
image

Ing. Šimůnek Josef

KDU-ČSL
image

Václav Miloslav

TOP 09
image

Procházková Lenka

KDU-ČSL
image

Mgr. Vondráček Jiří

TOP 09
image

MDDr. Šebestová Daniela

nestraník
image

Veber Tomáš

KDU-ČSL
image

Mgr. Šmejda Libor, MBA

nestraník
Aktuálně

SPOLEČNĚ
PRO LIBERECKÝ KRAJ

image

Společně pro Liberecký kraj

Naším společným cílem není nic menšího, než aby byl náš kraj vzorem fungující spolupráce, politické kultury a hlavně - dobrým místem pro život!

Více
image

Mokré sucho - problém v Libereckém kraji?

O adaptaci na změnu klimatu již bylo napsáno mnoho. Co můžeme udělat konkrétně, hned, bez patosu a prázdných slibů?

Více
image

Premiér bojuje za sebe a proti všem. I proti nám, voličům!

Premiérovi Andreji Babišovi už došli obětní beránci. Jinak si nedovedu vysvětlit jeho poslední výpad směrem ke krajským samosprávám, že za výrazný nárůst počtu nakažených COVID-19 mohou právě kraje.

Více
image

Místní práci místním firmám

Rozpočet Libereckého kraje je cca 3,6 miliardy korun. Tyto peníze mohou zůstat u firem v našem kraji, pokud budou mít naši živnostníci a podnikatelé možnost zapojit se do veřejných zakázek.

Více
image

Proč má smysl volit v krajských volbách?

O výsledku krajských voleb nerozhodují statisíce voličů. Ve skutečnosti se jedná o tisíce, maximálně desetitisíce voličů, kteří reálně rozhodnou o podobě příštích krajských koalic. Nechci, aby o mě rozhodovali jiní, chci volit za sebe.

Více
image

Zvládáme integraci cizinců v Libereckém kraji?

Ke koncentraci cizinců dochází v průmyslových centrech - v Libereckém kraji, kde pracuje asi 25 tisíc cizinců, je místem největší koncentrace Česká Lípa.

Více
Podporují nás
image

Mgr. et Mgr. Libor Šmejda, MBA